לפעמים כל מה שאתה צריך זה לשנות את המוצר…

הרבה אנשים חושבים שלסטות מהתוכנית הראשונית זו טעות, אולי חלקם צודקים, אבל לפעמים השינוי הגיע אחרי מחשבה ארוכה ועמוקה, לפעמים מתוך יאוש ולפעמים מתוך מבט לעתיד

מכיוון שאני מגיע מהצד הטכנולוגי, אני נוהג לחלק את השינוי או הפיבוט לשני סוגים עקריים המבוססים על גודל השינוי

א: שינוי גדול – שינוי המצריך הרבה השקעה

פיקסו, מגלגל רעיון והופך אותו למשהו אחר
אני מתחיל עם רעיון, ובמשך הזמן זה נהיה משהו אחר..

גילית שמודול מסוים במערכת שלך הוא כל כך חכם שאתה רוצה לבדוק מה יקרה אם תשנה את האופי של המוצר שלך? ראיתי ושמעתי את זה קורה בהמון חברות.

דוגמא מפורסמת היא חברה שהתמקדה במשחק שהיא פיתחה אבל הם גילו שהם בנו תת מערכת הנוגעת להפצת המוצר שהיא הרבה יותר מוצלחת.

חברה אחרת שפיתחה מוצר איקומרס גילתה שאין כלים לאנליזה כפי שהיא צריכה ושינתה כיוון וכיום היא מפתחת כלי למדידת תנועה שמאוד מצליח, היא נטשה לגמרי את עולם האיקומרס.

אפשרות נוספת היא למעשה חיבור עולמות בין שני מוצרים שונים כדי ליצור את המוצר המנצח שלך, שוב מדובר בהרבה השקעה כי לפעמים מדובר לחזור לשולחן השירטוטים ולתכנן מחדש מוצר שאולי יורש מהמוצר הקודם שלך יכולות מסוימות, אבל לוקח אותם למקומות שונים לגמרי שמבוססים על תפיסה אחרת לגמרי.

ב: שינויים קטנים שמשיגים תוצאות גדולות

שינויים במוצר הכרחיים להשיג תוצאות מדהימות
שינויים הם הכרחיים להשיג תוצאות מדהימות

לפעמים זה מאוד קשה לנסות להבין איזה חלקים מהמוצר הם מוצלחים: MVP, ואיזה חלקים יותר גורעים מאשר תורמים, ככל שלמוצר יש יותר פיצ'רים ככה המלאכה הזו נהיית מסובכת יותר ויותר, עד שמי שמסתכל מהצד לא מצליח להבין מה המוצר עושה, אבל בהתבוננות זהירה מאוד, ובעבודת מחקר ותשאול של משתמשים רבים, וגם במעקב בכלים אנליטיים, אפשר להבין איזה מסכים או תכונות היו יותר פופולאריים למשתמש ואילו הקשו עליו את ההבנה, בלבלו אותו ואפילו גרמו לו לברוח, לדוגמא כאשר אני מוריד אפליקציה של פנס, אני מדמיין כפתור אחד שאני לוחץ עליו והוא מאיר, אם אני אפתח את האפליקציה של הפנס ואראה עשרה אייקונים באותו הגודל לא ברורים, בתת מודע אני פשוט אשאל את עצמי מה לעזאזל קורה פה, ותוך שלוש שניות אני אמחק את האפליקציה ואוריד אחרת.

כמובן שכאן נכנס עולם ה UI וה UX, חווית המשמש ואיך היא מסודרת, אבל לפני חווית המשתמש אני חייב לשאול את עצמי, מה אני מוכר כאן? איך אני גורם למשתמש להבין ויותר מכך להעריך את השימוש במערכת שלי שהשקעתי בה זמן משמעותי מחיי?

החסרון בביצוע שינויים, או המחיר שהם יעלו לנו..

כל שינוי קטן ככל שיהיה עולה זמן פיתוח, בדיקות, באגים חדשים שיכולים לנבוע מהשינוי הזה, הזמנה של עיצוב חדש במידת הצורך, הטמעה של המוצר (פיבלוש) ועוד ועוד השינויים האלו יכולים לעכב את המוצר שבועות וגם חודשים, היכולת לראות ולחזות כמה זמן זה ייקח, כמה כסף זה יעלה, צריכה לבוא מתוך אותם האנשים אשר בנו את המוצר ויודעים להעריך נכונה את כמות השקעת הזמן הנדרשת, שלבסוף מתורגמת להשקעה כספית ואיחור בזמן יציאת המוצר לשוק.

לסיכום לדעתי לרוב שינויים הם דבר מבורך. כל עוד הם משרתים את המטרה שלהם, הם מראים על הבנה מחודשת של השוק, על יכולת התמקדות שאולי אבדה מקודם, על זיהוי פוטנציאל וזיהוי יתרון יחסי במפה הגלובלית של המוצר. אבל צריך לזכור גם ששינויים עולים זמן וכסף.