למה אנחנו נכשלים, ואיך אפשר ללמוד מהכישלונות שלנו

בטח שמעתם את המשפט:

"אנשים רבים התייאשו בלי לדעת עד כמה הם היו קרובים להצלחה"

בואו נתחיל הפעם מהסוף, נכשלתם, ועכשיו נגזור אחורה וננתח את המצב, קודם נגדיר מהו כשלון, הפסד? לפעמים הלקח הנלמד הוא שיעור לחיים אשר שווה את הכשלון.

ext

למדתם משהו ממנו?, קידם אותכם, יש המון אנשים שהעסקים הראשונים שלהם התמוטטו חלקם נכנסו לחובות עצומים, אחרים לכלא, חבר שדיברתי איתו על הכשלון הגדול שלו ואיך הוא הגיע לפשיטת רגל, אמר לי גם שלפעמים בעיטה בתחת יוצרת תנועה קדימה, אין ספק מדובר בתפיסה מעניינת, היום אותו בן אדם נמצא במקום הרבה יותר טוב כלכלית, נפשית, והוא סיפר לי שאלמלא הכשלונות שלו הוא לא היה במקום שהוא נמצא בו היום. אגב ככה חושב גם מייקל ג'ורדן..

הגישה של מייקל ג'ורדן לכשלונות
הגישה של מייקל ג'ורדן לכשלונות

ועכשיו ננתח לרגע למה נכשלתם? האם המשימה שלקחתם על עצמכם היתה גדולה מדי?, האם נגמר לכם הכסף לפני שיצא המוצר ולמעשה טעיתם בלוח הזמנים? האם הקהל לא אהב את המוצר, האם הקהל התנגד? האם הקשבתם? האם המתכנת שלכם הבריז?,האם שכרתם את הבן אדם הלא נכון? יש מאות פרמטרים שיכולים להוביל אתכם לטעות, ועכשיו בואו נחשוב על שאלה מעניינת: אילו היה לכם את הנסיון שיש לכם עכשיו האם הייתם עושים את אותה הטעות?

לקח הוא מורה קשוח
הנסיון הוא מורה קשוח מפני שהוא נותן לך קודם את המבחן ורק לבסוף הוא נותן לך את הלקח

וזה מביא אותי למסקנה מעניינת אם באמת ובתמים למדתם את הלקח היקר של הכשלון, שכנראה עלה לכם בזמן כסף ואולי גם בבריאות, והלקח הזה נצרב בתודעה אולי הוא בעצם יגן עליכם ממקרים דומים בעתיד, תעודת ביטוח נגד כשלונות דומים, לדוגמא עשיתם הסכם לא טוב, תמצאו עורך דין אחר, תלמדו את החוק, לא עשיתם מחקר שוק?, תדעו מה חסר לכם בפעם הבאה, כמובן שהזכרון הוא דבר נדיף ואם הלקח ישכח שיעור אחר ויקר יגיע שוב..