מתי אתה צריך להבין שאתה צריך לעצור?

מתי אתה צריך להבין שאתה צריך לעצור?.
נתחיל עם זה שבחרתי במילה לעצור ולא להכנע, לעולם אל תכנע, אבל לעצור זה סיפור אחר,

אל תכנע
לא להכנע, כן לעצור לחשוב, לשנות כוון, להתחיל מחדש.

התשובה הפופוליסטית שאתה תשמע מהרבה "מנטורים" היא אף פעם, אבל לטעמי היא לא נכונה, כשאתה עוצר אתה לא מרים ידיים, כשאתה מגיע למסקנה שכמות הכספים שהוצאת גדולה לאין שיעור מהמשתמשים שלך, ושאתה רואה שהמשתמשים לא מאמצים את הטכנולוגיה שלך, אתה לא צריך לעצור, אתה חייב לעצור, לפחות לחשוב.
מה קרה פה? למה אנשים לא רוצים להשתמש בזה, איפה טעיתי? חסר פיצ'רים? יש באגים? זה לא מספיק נח? זה לא חוסך מספיק כסף? האם יש אלטרנטיבות אחרות? למה אנשים לא נרשמים?

ככל שתעשה את האבחנה הזו מוקדם יותר כך היא תחסוך לך יותר כסף, גם בעסק רגיל למשל בית קפה שמפסיד כסף כל יום, אם יבוא רואה חשבון ויסתכל על המספרים, הוא יגיד חבר'ה: עדיף לא להרוויח מאשר להפסיד.

אולי השווק לא עבד, אולי המיקום לא עבד, אולי המוצר לא היה בשל מספיק, אולי הציבור לא היה בשל מספיק, יכולים להיות אלפי סיבות, הדבר היחידי שבטוח הוא שזאת הולכת להיות אחת ההחלטות הקשות ביותר שלך.

ללכת או להאבק
אחת ההחלטות הקשות בחייך האם ללכת או להמשיך להאבק יותר חזק

והאמת הכואבת היא שככל שאתה מושקע יותר בפרוייקט כך יהיה לך קשה יותר לקבל את ההחלטה הזו, הרי אתה לא אובייקטיבי, אתה השקעת המון מזמנך וכנראה גם מכספך במיזם.

אבל יזם צריך להיות גם עם חוש עסקי ולדעת מתי להפסיק, גם אם הכסף הוא לא שלו ומדובר בכסף של משקיע, אם תפסיד את כל כספו ייתכן שגם משקיעים אחרים יתרחקו ממך, תזכור גם שכשלון חזק יכול לגרום לך להתרחק מהשוק לתקופה מאוד ארוכה ולהשאיר טראומה ואילו במקרה שאתה יוצא בלי הפסד משמעותי יתכן שתחזור בקרוב עם דם חדש ורעיון חדש,

ואגב יכול להיות שאתה צריך לחשוב על שינוי כוון, אולי שינוי המוצר, אולי שינוי הפוקוס של המוצר, היכולת לדעת מה לעשות? היכולת לדעת אם להמשיך או להפסיק היא לדעתי אומנות, שבנויה גם מאמונה וגם ממחקר וגם מהתבוננות אמיתית בשטח. כדאי לעשות ישיבות ולדבר על הדברים גם אם הם כואבים, בכל מקרה, יהיה אשר יהיה, גם אם הסוף הגיע, ואתה מגיע לנקודה שאתה מבין שצריך לסגור את השאלטר, תדע לך שזה לא הסוף, זו רק ההתחלה.

הסוף הוא רק ההתחלה
יהיו זמנים שתחשוב שהכל נגמר, אבל למעשה זוהי רק ההתחלה שלך